TaekwonDominique-in-Asia.reismee.nl

Chun Jie (Chinese New Year)

Xin nian kuai le!!!

Ik heb ook nog het Chinees nieuwjaar gehad, of course, maar dit is een te grote belevenis om tussen mijn verhaal te stoppen. Dit festival is het grootste in China, je kan het een beetje vergelijken met Kerst en Nieuwjaar in één. Het begint de eerste dag van de eerste maand in de maankalender tot en met de vijftiende dag, lang feestje dus.(dit verklaart ook waarom het festival elk jaar op een andere datum valt) In de aanloop naar het festival zie je steeds meer papierknipsels op de ramen en rode lampionnen en de Chinese vlag gaan uit.Ook gaat iedereen spontaan op reis, iedereen wil terug naar zijn familie en het wordt vaak gevierd bij de oudste familieleden die nog ergens op het platteland wonen. Beijing raakt hierdoor aardig leeg maar krijgt daarvoor ook veel Chinese toeristen terug in de loop van de week. De avond voor het festival begint is nieuwjaarsavond en hierop komt de hele familie samen om te eten en vuurwerk af te steken. Het is traditie dat de familie samen komt om eten te maken (Jiaozi/dumplings zijn het belangrijkste) en deze samen te eten. De staat zend een 'Gala' uit waarin allerlei optredens worden gedaan en uiteindelijk ook een countdown rond middernacht, dit staat dan ook aan de hele avond. De ouderen geven rode enveloppen aan de kinderen met geld erin en tegenwoordig kunnen deze natuurlijk ook op WeChat gedeeld worden, want echt ook al is dit een familie feest na het eten zit iedereen gezellig op zijn telefoon; soms zelfs met elkaar te chatten.

Ik had dus het geluk om dit feest ook mee te maken met mijn hostfamily. Zondag kwam de familie over en hebben we samen jiaozi gemaakt en na wat spelletjes te hebben gespeeld werd de hele tafel volgestouwd met allerlij gerechten en de Jiaozi. Een feestmaal op zijn best! Na het eten nog een paar spelletjes gedaan en heeeeeel veel foto's gemaakt. Super leuk om met de familie te kunnen communiceren in hun eigen taal en alle tradities mee te maken, ik heb zelfs een paar kadootjes gekregen! Rond 11 uur was een groot deel van de familie al naar huis om niet over straat te hoeven met het vuurwerk. Dus samen met mn hostouders en Julia afgeteld en naar het vuurwerk gegeken.
Nou zitten er wel aardig wat mooie bij, het is toch vooral heel veel geknal. Dit heeft te maken met de origine: vuurwerk werd afgestoken om de boze geesten weg te houden en hoe meer geluid hoe effectiever. En dit is China dus er zitten geen restricties op de tijd, nee in feite mag je hier zelfs zolang het festival duurt vuurwerk afsteken en dat betekent dus 14 dagen......... En dan vragen ze zich af waar toch die smog vandaan komt.

Maandag ben ik samen met wat mensen naar een markt geweest in Ditan Park. Er zijn overal kraampjes met eten en prullaria, een paar tonelen met voorstellingen maar vooral heel veel, echt heel veel mensen! Niet eens zoveel mensen in Beijing op een doordeweeks dag gezien. Wel gaaf om daar rond te lopen en lokale snacks te proberen.
Hopelijk maak ik ook nog een klein beetje mee van het festival in Hong Kong.

Marcel

Als ik zo lees die afgelopen 2 verhalen kun je nog wel een paar pagina's schrijven zoveel als je meemaakt. Goede reis en veel plezier in HK. En natuurlijk je 'ding' waarvoor je ook daar bent. Ben benieuwd.

Nanda

Hallo Do, het gaat wel erg snel, de tijd dat je weg bent, geniet nog van je laatste weken. Nog heel veel plezier en we gaan vast genie ten van al je verhalen en belevenissen.