TaekwonDominique-in-Asia.reismee.nl

Pingyao and Xi'an

Dusss hier eindelijk het verslag van de Dutchies op ontdekkingsreis in China.

Na een beetje gestresst nog te hebben ingepakt en gedoucht op weg gegaan naar de subway om de trein te halen die om 23:53 zou vertrekken. Voordat ik wegging nog heel lief een zakje met snacks en twee appels gekregen van mijn HostParents. Annemoon en Jeroen op het station ontmoet en de kaartjes afgehaald. Toch wel een beetje zenuwachtig naar de wachtruimte gelopen, erg benieuwd wat ons te wachten stond. Nou het was toch wel even de oogjes uitkijken toen we eenmaal bij onze bedjes waren aangekomen.

Je kan in China namelijk kiezen om met een Bullet Train te reizen, waarin je in een paar uur op je bestemming aankomt in erg comfortabele stoelen of je neemt een Sleeper Train; ligt eraan of je comfort of goedkoop prefereert. In de ST zitten nog verschillende klassen: goedkoopste zijn de stoelen maar dan zit je dus 9 tot 24 uur op een stoel en daarbovenop worden er ook nog staanplaatsen verkocht voor deze coupé en dan sta je dus echt letterlijk de hele rit tussen alle stoeltjes.. de klasse daarboven zijn de Hard Sleepers die wij hadden genomen. Dit zijn coupés met ongeveer 30 bedden, in de opstelling van elke rij 3bedden boven elkaar. En Hard betekent ook echt hard, het is letterlijk een plank waar je op ligt. Dan heb je ook nog de Soft Sleepers die dezelfde opstelling hebben maar dus net wat comfortabeler zijn en de Deluxe Sleepers waar je ook echt privacy hebt en natuurlijk echt comfortabele bedden.

Nouja na dus te zijn gesettlet voor ons avontuur nog lekker een biertje gedronken en wat lekkers gegeten. Nou echt geweldig heb ik natuurlijk niet geslapen aangezien ik snel last heb van mijn rug en nek, maar het was zeker een avontuur dat ik niet had willen missen. Wakker geworden rond 8 uur de volgende dag, wat ontbeten en aangekomen in Pingyao. Dit is een stadje tussen Beijing en Xi'an in en ik raad het echt aan voor de geschiedenis-lovers. Je komt aan in een redelijk moderne straat maar als je een stukje doorloopt kom je in het oude gedeelte aan. De stadsmuren zijn perfect bewaard gebleven en de stad erin ook. Er zitten nu natuurlijk moderne winkels en restaurants in de gebouwen maar toch ziet het er heel gaaf uit. We zijn ook nog gestuit op een tv-productie, ze waren aan het filmen voor een bekende serie. Erg leuk om dat te zien en wie weet hebben we wel bekende Chinese filmsterren gezien. Ook nog de voorbereidingen van een grootse trouwerij gezien, overal rode linten/strikken en een aantal parades. Na een apart DIY hotpot avondmaal weer terug naar de volgende sleeper train.
Van 20:35 tot 6:30 in de trein, 'geslapen' en nog een heel gesprek gehad met een Chinese man. Vanaf het station naar ons Hostel gelopen en lekker ontbijtje gehad. We konden pas om 12 uur inchecken maar we mochten gelukkig wel even snel douchen in één van de lege kamers. Snel want we hadden op het noticebord gezien dat ze een tour naar het Terracotta Leger hadden om 9uur. Met een gezellig groepje en een prima tourguide het busje in en op naar de Warriors. Onze tourguide kon heel prima Engels en wist alles leuk te brengen en kon veel feitjes en extra's vertellen. Hij wist ook een betere route die ik zeker wil aanraden hier! Ga van Pit 2 naar 3 en dan pas naar Pit 1, zo bouw je namelijk op en zie je het beste aan het einde en word je niet teleurgesteld. Very impressive I must say. Blij dat ik dit heb kunnen zien. Na een lunch vlakbij nog heel spontaan een theeceremonie gehad, met uitleg en proeverij van verschillende Chinese thee. Daarna door naar een park waar het Mausoleum van één van de emperors ligt, helaas kun je hier niet naar binnen. Na deze lange dag even uitgerust in het hostel om vervolgens naar de Drum en Bell tower te gaan die mooi verlicht waren in de avond. Toen in the Muslim Quarter beland, en jeetje wat een mensen en streetfoods. Heerlijke sfeer in dit grote gebied. Ergens in een muslim restaurant beland en daarna lekker naar bedje gegaan in de most amazing beds I've seen in China!
Volgende dag was tijd voor de bicycle tour op de City Walls. Ook hier in Xi'an zijn de muren goed bewaard gebleven en je kan dus een fiets huren om even lekker rond te touren. Ik op een normale mounainbike en Annemoon en Jeroen op de tandem haha. Toch wel raar maar heerlijk om weer op zo'n oud vertrouwd ding te zitten na 3 maanden. Heerlijk even geracet en rondgekeken en na 1,5 uur waren we weer op het startpunt, waar we heel toevallig Brian, Deense Jon en Spaanse Jon tegenkwamen. Even staan praten en toen weer door want onze Bullet Train naar huis zou al om 4 uur gaan. Maar we konden Xi'an niet verlaten voor we BiangBiangMian en RouJiaMo hadden geprobeerd, dus voor lunch een plekje gevonden waar we deze konden proberen. Verrukelijk!

Daarna was het dus alweer tijd om te gaan, langs het hostel gegaan om onze spullen op te halen en met de cab naar het station. De terugreis wel de Bullet Train genomen en deze was in vergelijking met onze heen weg toch wel heel veel moderner, schoner en comfortabeler. Met 300 km/h werden we na 6 uur weer verwelkomt met onze geliefde smog.
Eenmaal weer thuis was mijn nieuwe Roommate dus al aangekomen dus snel even kennis gemaakt om daarna doodmoe in slaap te vallen in mijn 'eigen' bedje..

Joke Uitterhoeve

Hoi Dominique,

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. In China is het volgens mij nog niet zo ver. Heel leuk om jou belevenissen te lezen.
Enjoy, Jan en Joke
Jan en Joke

Dominique

Hallo Jan en Joke!

Dankjulliewel, jullie ook de beste wensen voor 2016. Wij hebben met een groepje nieuwjaar wel gevierd maar inderdaad het Chinese nieuwjaar mag ik vanaf 8 februari pas mee maken.

Groetjes,
Dominique