TaekwonDominique-in-Asia.reismee.nl

Gugong (The Forbidden city)

Ein-de-lijk ben ik dan naar een ander groot punt op mijn to-do-list geweest: De verboden stad. En wat was het mooi en vooral ook heel groot!
Donderdagochtend heel vroeg op omdat ik de drukte wilde voorzijn en omdat ik om 1uur op school moest zijn. De metro zat propvol, echt verschrikkelijk, maar eenmaal bij Tian'anmen square was het ongelooflijk rustig. Met de zon in mijn gezicht, geen smog te bekennen en een heerlijk fris windje naar de ticket office gegaan (met dank aan mijn EF kaart een korting kunnen krijgen) en door naar The Meridian Gate, dit is de ingang van de verboden stad, hier begon mijn kleine avontuur. Eenmaal door de gate heen ben je in een heel andere stad dan het moderne Beijing. Ik ga niet per gebouw vertellen wat ik heb gezien en wat het allemaal inhoud want deze informatie staat heel mooi opgesomd op wikipedia en veel andere sites. Hier heb ik dan zelf ook mijn kennis vandaan gehaald de avond ervoor, hierdoor heb ik geen tourguide gevold of de audio guide gehuurd omdat ik gewoon van de schoonheid wilde genieten. Er stonden gelukkig ook genoeg borden bij de gebouwen en attributen zodat je genoeg leuke feitjes kon oppakken. Omdat ik maar 2uur heb rondgelopen heb ik "The central north–south axis" route gelopen; hier staan de belangrijkste gebouwen van de verboden stad op, deze lijn loopt in het zuiden ook door naar Tian'anmen square en naar het noorden door in Jingshan park en uiteindelijk ook naar The Birdsnest vlakbij mijn huis. Dit is tot op heden ook nog steeds het midden van Beijing. Gelukkig had ik ook nog genoeg tijd om een stukje van het oostelijke gedeelte van de stad te zien, ik moet zeggen dat ik dit het leukste stukje vond aangezien je hier echt typische pleintjes en gebouwen kon vinden die in veel Chinese films te zien zijn. Na de stad voor een groot deel te hebben verkend, doorgelopen naar het noordelijke deel waar The Imperial Garden te vinden is. En ook dit was weer prachtig om te zien, een oase van rust zeker omdat er amper andere touristen waren. Hier ook even uitgerust en opgewarmd in het zonnetje. Na het verlaten van de verboden stad loop je tegen een groot park met een grote heuvel aan, dit is de Jingshan Hill. Het park zelf is best groot en ook in de stijl van de verboden stad, aangezien het vroeger ook een deel van de Imperial Garden was. Natuurlijk gelijk de heuvel beklommen om boven uittekomen bij een klein plateau waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt. Net onder je kan je de hele verboden stad zien en daaromheen het moderne, drukke Beijing. Ik had wel echt de beste dag uitgezocht, aangezien ik absoluut geen last had van touristen of veel Chinezen, de zon scheen volop en geen smog, waardoor ik rustig kon genieten van dit plaatje en mooie foto's kon maken. Wat heb ik genoten van dat momentje daar boven op die berg. Hierna nog een klein stukje gelopen door het park, even blijven staan bij wat oudjes die Mahjong aan het spelen waren en anderen die Taichi aan het beoefenen waren en weer een andere groepje die aan het dansen waren. Er is ook een plaats in het oosten van dit park, waar de laatste emperor van de Ming Dynasty, Chongzhen, zelfmoord heeft gepleegd na een inval in de verboden stad.

Hierna ben ik weer naar school gegaan met de bus. Ik heb echt genoten van alle mooie gebouwen en rust en ik ben tevreden met wat ik heb gezien. Maar als je echt de volledige ervaring wilt, kan ik je wel aanraden om een hele dag ervoor uit te trekken en een tourguide of audioguide te huren. Ik heb gelukkig tot mijn verbazing een beetje kunnen meeluisteren met Chinese tourguides, maar ik wilde gewoon rondlopen en genieten van de uitzichten dus vond ik het niet nodig om daar geld aan uit te geven. Binnenkort als de verschrikkelijke smog weer weg is ook maar naar het zomerpaleis gaan!

Reacties

Reacties

Els Rijsbergen

Zo te zien aan de foto's wel heel erg mooi en groot.
Hopelijk is de smog nu ook weer weg? Was wel heel erg afgelopen week.

Marcel

Aan de foto's met mensen erop en die vanaf de heuvel te zien zijn het grote gebouwen en is het inderdaad een groot oppervlak. De foto's zijn mooi maar in het echt vast nog imposanter. Beetje jaloers ben ik wel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!